Milad

Milad

وبلاگ شخصی
Milad

Milad

وبلاگ شخصی

آموزش 1

روش کار اینترنت ماهواره

انتقال داده ماهواره ای (VSAT)


 آشنایی با مدرک MCSE مایکروسافت
آشنائی با شبکه های بی سیم



روش کار اینترنت ماهواره:
 روش کار اینترنت ماهواره ای بر خلاف ظاهر پبچیده، ساده می باشد. نحوه کار بدین صورت است که برای ارتباط پرسرعت اینترنت از طریق ماهواره کافیست توسط یکی از انواع مودم با خط تلفن، ADSL ، ISDN و یا حتی بدون سیم به اینترنت متصل شویم تا برای ارسال اطلاعات از آن استفاده نماییم و سپس طبق راهنما کامپیوتر را بگونه ای تنظیم کنیم که برای دریافت اطلاعات از ماهواره استفاده کند.همانطور که گفته شد در یک ارتباط اینترنت معمولی میزان اطلاعات ارسالی بسیار ناچیزتر از اطلاعات دریافتی می باشد. بنابراین برای خط ارسال از هرنوع، حتی ارتباط ضعیف و یا کارت های اینترنت کم سرعت نیز می توان بهره برد.
▪ تجهیزات مورد نیاز برای برقراری یک ارتباط ماهواره ای
تجهیزات مورد نیاز برای برقراری یک ارتباط ماهواره ای عبارتند از :
ـ آنتن پارابولیک یا همان دیش معمولی
ـ LNB معمولی و یک کارت DVB.
▪ یک نکته اساسی ناگفته در خصوص اینترنت ماهواره ای
اما می توان بجای استفاده از انواع مودم برای Send از یک کارت DVB دارای SendوReceive استفاده کرد. که به آن اینترنت دو طرفه می گویند که البته برای کاربران خانگی بسیار گران خواهد بود.
دریافت اطلاعات از طریق ماهواره به سرویس های IP Base و Proxy Base تقسیم شده که نوع اول بیشتر برای سرویس دهندگان اینترنت ، ISP ها ، موسسات و ادارات استفاده می شود . از جـمله سرویس هایی که اخیـرا طرفـداران زیادی پیدا کـرده سروِیس های Proxy Base می باشـــد . در این سرویس ها که به صـورت ماهیانه عرضه می شوند شما می توانید میزان مشخصی دانلود (Download) داشته باشید.
● اینترنت ماهواره‏ای چطور کار می‏کند
دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره،چنان سرعتی به نقل‏و انتقالات شما می‏دهد که باور کردنی نیست ؛
دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره، یک دسترسی مافوق سریع است که با استفاده از یک آنتن بشقابی می‏تواند سرعت نقل و انتقالاتِ شما را به ۴۰۰ کیلوبیت در ثانیه برساند. این عدد را با ۴ یا ۵ کیلو‏بیت در ثانیه‏ای که از طریق دسترسی تلفنی با آن می سوزید و می‏سازید، مقایسه کنید تا متوجه شوید که اینترنت ماهواره‏ای، چه موهبتی است!
اگر فکر می‏کنید دست‏تان به یک اینترنتِ پهن‏باند نمی‏رسد و یا شب‏ها خواب آن را می‏بینید، چون نمی‏توانید مشترک یک خط اینترنت دیجیتالی شوید، پس باید فکر یک اینترنتِ پهن‏باند را از سرتان بیرون کنید، سخت در اشتباه هستید. چرا که اینترنت ماهواره‏ای می‏تواند همان راه‏حل نهایی باشد.
در واقع اگر بتوانید از بالای پشت‏بام منزل یا محل کار‏تان، جنوب آسمان را به خوبی و بدون هیچ مانعی مشاهده کنید، می‏توانید از یک دسترسی ماهواره‏‏ای برای انتقال دادن و پیاده کردن فایل‏های حجیم چند صد مگابایتی و یا دیدن فیلم‏های ویدیویی و یا سیر و سیاحت صِرف در اینترنت استفاده کنید. هرچند این راه حل از نظر سادگی و ارزان قیمتی به پای اینترنت دیجیتالی نمی‏رسد، اما برای بعضی‏ها بهترین و تنها راه‏حل محسوب می‏شود.
اما قبل از ورود به بحث اصلی، باید بدانید که:
می‏توانید با سرعت ۴۰۰ کیلو‏بیت در ثانیه به پیاده کردن و یا به اصطلاح دانلود فایل‏ها بپردازید. تنها برای ارسال یا انتقال دادن نیاز به یک مودم آنالوگ خواهید داشت که سرعت خیلی پایینی دارد.
ازطرف دیگر ماهواره‏های دو طرفه‏ای نیز وجود دارند که هم برای ارسال به کار می‏روند و هم برای دریافت. در نتیجه نیاز به مودم آنالوگ از بین می‏رود و امکان انتقال‏دادن اطلاعات شما را تا سرعت ۲۰۰ کیلو بیت در ثانیه فراهم می‏آورد.
● اینترنت ماهواره‏ای تا تلویزیون‏های ماهواره‏ای
اینترنت ماهواره‏ای دقیقاً مثل تلویزیون‏های ماهواره‏ای است: ماهواره‏ای مدام به دور مدار زمین می‏گردد و در همین حال امواج داده‏ای را به سمت یک آنتن بشقابی که بالای پشتِ‏بام‏تان قرار دارد، ارسال می‏کند. آنتن بشقابی هم داده‏ها را با سرعت ۴۰۰ کیلو‏بیت در ثانیه یا بیش‏‏تر به یک مودم مخصوص ماهواره‏ای که به کامپیوترتان وصل است، مخابره می‏نماید.
● همه چیز در مورد اینترنت ماهواره‏ای
حتماً دقت کرده‏اید که حرفی در مورد سرعت ارسال به میان نیاوردیم. درحال حاضر، سرویس‏های ماهواره‏‏ای برای دریافت داده از سمتِ شما به یک مودم آنالوگ احتیاج دارند. وقتی تقاضای بازدید از یک سایت را می‏دهید، سرعت انتقال این درخواست به سرعت مودمِ فعلی شما بستگی خواهد داشت.
طراحی این سرویس به خاطرآن بوده که هزینه‏هایش سر به فلک نزنند!
وقتی همه‏ی این‏ها تکه‏ها را کنار هم بگذارید، طرز کارش به این ترتیب خواهد بود: با استفاده از مودم، شماره تلفن کارگزار اینترنت خود را می‏گیرید و به او وصل می‏شوید. برای بازدید از یک سایت، روی یک لینک کلیک می‏کنید تا یک سایت دیگر را ببینید. نرم‏افزاری که در کامپیوترتان دارید، یک کپه‏ی داده‏ای را به تقاضای‏تان ضمیمه می‏کند. در عوض درخواست کردن مستقیم فایل از میزبانِ وِب، درخواست‏تان به مرکز عملیاتِ شبکه‏ی سرویس ماهواره‏ای می‏رود که در روی زمین قرار دارد.
سپس این مرکز، آن صفحه‏ی وب را درخواست می‏کند. میزبانِ وب نیز صفحه‏ی درخواستی را به مرکز عملیات شبکه‏ی ماهواره‏ای ارسال می‏کند، و سپس آن صفحه را به ماهواره مخابره می‏نماید تا آن را به سمت آنتن بشقابی شما بفرستد. آنتن بشقابی، صفحه‏ی وب را از طریق مودم ماهواره‏ای به کامیوترتان می‏رساند، و همه‏ی این ماجرا در عرض کم‏تر از یک ثانیه.
● اشکالات بالقوه اینترنت ماهواره‏ای
تمام این مراحل به تعلّل ختم می‏شوند، یعنی یک تاخیر قابل توجه، بین زمانی که کلیک می‏کنید تا زمانی که داده را دریافت می‏نمایید.
این تاخیر ناشی از آن است که تقاضای‏تان از جانب کامپیوترتان و از طریق مودم ابتدا به مرکز شبکه‏ی ماهواره‏ای فرستاده می‏شود، و از آن‏جا به میزبان وب می‏رسد. سپس به مرکز شبکه‏ی ماهواره‏ای باز می‏گردد، و آن‏وقت ۲۵۰۰۰ کیلومتر مسافت را تا ماهواره طی می‏کند و مجدداً به جانبِ آنتن بشقابی فرود می‏آید.
به همین جهت، نباید زیاد این تأخیرات را به دل بگیرید!اما اگر کاربران دیگری نیز مثل شما به همین سرویس ماهواره‏ای روی آورند، میزانِ تداخل‏تان کاهش خواهد یافت، زیرا پهنای باند ماهواره بین همه سَرشکن می‏شود.
ماهواره فقط یک مقدار مشخص پهنای باند دارد که می‏تواند آن را بین متقاضیان تقسیم نماید. منتها، سیستم‏های ماهواره‏ای دوسَره، که نیاز به مودم آنالوگ برای مخابره‏ی زمین به هوا ندارند، پهنای باند بسیار عریض‏تری دارند- پهنایی به وسعت ۵/۱مگابیت در ثانیه از هوا به زمین، و ۲۰۰ کیلوبیت در ثانیه از زمین به هوا.
▪ سوال: اینترنتِ هوایی چقدر خرج دارد؟
برای شروع احتیاج به یک کامپیوتر مبتنی برپنتیوم، ویندوز ایکس‏پی، حداقل یک مودم ۶/۵۶ کیلوبیت در ثانیه‏ای، و ۱۲۸ مگابایت حافظه خواهید داشت. آنتن بشقابی به یک کابل متصل شده و به مودم ماهواره‏ وصل می‏گردد، و سپس از طریق یک کابل یو‏اس‏بی یا یک کارت پی‏سی‏آی به کامپیوترتان متصل می‏گردد.
معمولاً برای آنتن بشقابی- که مخصوص این کار است- و مودم یک مبلغ سالیانه باید پرداخت کنید. اما برطبق ساعات برخورداری‏تان از اینترنت، هرماه باید هزینه‏ی اشتراک خود را بپردازید، مثلاً فلان مبلغ به ازای ۲۵ ساعت در ماه.
بهتر است مثل تلویزیون‏های ماهواره‏ای، اجازه دهید که خودِ فروشنده، تجهیزات آنتن و مودم را نصب و تنظیم نماید.
به محض نصب و تنظیم آنتن بشقابی، نرم‏افزار مربوطه را نصب می‏کنید و شرکتی که نمایندگی خدمات ماهواره‏ای را برعهده دارد، متعهد می‏گردد که دسترسی شما به اینترنت را فراهم آورد، آن‏هم یا از طریق یک مودم ماهواره‏ای پی‏سی‏آی (که داخل کامپیوترتان نصب می‏شود)، یا یک مودم ماهواره‏ای مبتنی بر یواس‏بی.
● اینترنت ماهواره‏ای ؛ اینترنت از فضای بی‏کران
در مورد کامپیوتر‏های کتابی باید از شرکت نماینده سؤال کنید که آیا برای آن‏ها، مودم کارتی سراغ دارند یا نه، که احتمالاً جواب‏شان نیز مثبت خواهد بود.




کاربردهای VSAT و ارتباطات ماهواره‌ای :
  • ایجاد شبکه های باند پهن به صورت Intranet
  • ایجاد ارتباطات یک یا چند نقطه به صورت اختصاصی VPN
  • انتقال صدا (VOIP) با امکان اتصال به شبکه مخابراتی و استفاده از خطوط Hot Line برای ارتباطات ضروری بین نقاط
  • انتقال تصویرو ویدئو: سرویس ویدئو کنفرانس و آموزش از راه دور
  • امکان Monitoring نقاط و تجهیزات خاص در سطح یک منطقه از جمله لوله های نفتی، ایستگاه ها ، خطوط راه آهن ، نقاط خاص ، سدها و...
  • سیستم Tracking برای کنترل، ردیابی و مدیریت وسایل نقلیه به طوری که مشاهده موقعیت وسایل نقلیه به صورت Real Time و ارسال پیام فراهم گردد.
  • به کار گیری نرم افزارهای کاربردی مبتنی بر Web Services در شبکه های VSAT
  • اینترنت باند پهن
  • مخابرات روستایی
سرویس های قابل ارائه :
  • مشاوره ، نصب و راه اندازی شبکه های ماهواره ای
  • تهیه و تأمین کلیه تجهیزات به صورت اجاره
  • تأمین پهنای باند با پوشش مناسب ماهواره ای
  • پشتیبانی و نگهداری سایت های مرکزی و راه دور
  • تأمین مجوزهای تأسیس و بهره برداری از سایت ها
  • ایجاد شبکه‌های ارتباط ماهواره‌ای بصورت کلید در دست

تکنولوژی های قابل ارائه :

بر اساس نیاز مشتریان، نوع سرویس مورد نظر، و کیفیت سرویس تکنولوژی‌های متنوعی را پیشنهاد می‌نماید. در این راستا سرویس‌های خود را با نام SkyNet ارئه می‌دهد. براساس نوع سرویس مورد نظر سیستم‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

  • SkyNet Star
  • SkyNet Star-T
  • SkyNet Star-S
  • SkyNet Mesh
  • SkyNet Track
  • SkyNet Star-T  : یک سیستم ماهواره ای دو طرفه است که از روش دسترسی TDM/ MF-TDMA استفاده می کند. این سیستم علیرغم قیمت نسبتاً پایین تجهیزات آن ، امکان استفاده از سرویس های مختلف با کیفیت مناسب را فراهم می آورد. یکی از مزایای سیستم SkyNet Star-T امکان استفاده از آنتن های کوچک تر در مقایسه با سایر تکنولوژی هاست.
  •  SkyNet Star-S  : در این سیستم اگر چه در دریافت از پهنای باند به صورت اشتراکی استفاده می شود اما در ارسال پهنای باند به صورت اختصاصی است و در نتیجه برای کاربردهایی که تنها به کیفیت عالی در ارسال نیاز است مناسب‌ترند. از این سیستم معمولا در شبکه‌های کوچک که به پهنای باند بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود.
  • SkyNet Mesh : در این سیستم در هر دو جهت ارسال و دریافت پهنای باند به صورت اختصاصی است به عبارت دیگر در این سیستم برای هریک از ترمینالها به صورت جداگانه یک Carrier درنظر گرفته می شود . این تکنیک یک تکنیک HUB Less است و ارتباط بین نقاط مختلف به صورت Single hop می باشد . درنتیجه امکان ایجاد ارتباط با تأخیر بسیار کم بین نقاط امکان پذیر است.
  • SkyNet Track : سیستمی برای ردیابی و مدیریت وسایل نقلیه در خشکی و کشتی‌ها در دریا می‌باشد. این سیستم امکان کنترل و مدیریت ناوگان مربوطه را بصورت Real Time فراهم می‌کند. این سیستم دارای یک مرکز کنترل و مدیریت می‌باشد که به مدیر هر ناوگان اجازه می‌دهد ناوگان خود را از راه دور کنترل و مدیریت نمای



آشنایی با مدرک MCSE مایکروسافت

امروزه شرکتها ناچار به استفاده از کامپیوتر در جهت خودکار سازی بسیاری از فعالیتهای روزانه جهت تسریع در امور و کاهش خطای نیروی انسانی و همگامی با شرکتهای رقیب می باشند و این کار توانسته بسیاری از مشکلات را برای شرکتها و سازمانها که بدنبال گسترش جمعیت و ارتباطات بر حجم کاری آنها افزوده شده برطرف سازد.

اما وجود این سیستم و خو گرفتن شرکتها با این سیستمها به سبب اثبات راندمان کاری که داشته اند باعث شده تا طراحی، اجرا و نگهداری این سیستمها به مساله ای پر اهمیت تبدیل شود. امروز در شرکتها ده ها و صدها کارمند مشغول به کارند که همگی از یک کامپیوتر در مقابل خود استفاده میکنند. در واقع کامپیوتر ها در ادارات نقش قلم، کاغذ، ماشین حساب، بایگانی اطلاعات، دفترچه آدرسها و تلفنهای مشتریان، منشی هماهنگ کننده امور و بسیاری موارد دیگر شده که این باعث میشود از کار افتادن هر یک از این سیستمها به مدت هر چند کوتاه به منزله خسارت برای شرکت باشد پس به فردی احتیاج است تا هم به صورت روزانه سیستم را مورد نظارت قرار دهد و در صورت بروز هر گورنه خطا در یکی از سیستمها در زمانی کوتاه قادر به راه اندازی مجدد باشد تا خسارت به حداقل خود برسد.
بعنوان یک متخصص IT شما دو اعتبار نامه مختلف برای کسب مهارت در سیستمهای ویندوز 2000 و XP میتوانید کسب کنید. یکی MCSA و دیگری MCSE و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام یک با شغل شما همخوانی بیشتری دارد:

مایکروسافت پیشنهاد میکند اگر شما مسئول مدیریت، نگهداری و عیب یابی یک سیستم هستید و دارای 6 تا 12 ماه سابقه کار در این زمینه را دارید مدرک MCSA را انتخاب کنید و اگر وظیفه شما برنامه ریزی، طراحی و اجرای سیستمها است و دارای حداقل یک سال سابقه کار در این زمینه هستید MCSE را انتخاب کنید.
MCSE (مهندسی سیستم ها)
مدرک MCSE مایکروسافت اولین مدرک برای متخصصین IT است که وظیفه تحلیل، طراحی و اجرای سیستمهای مبتنی بر ویندوز را در دفاتر و ادارات مشاغل مختلف به عهده دارند.
مدرک MCSE برای افرادی مناسب است که در یکی از پستهای: مهندس یا تحلیلگر سیستمها، مهندس بخش فنی، مهندس یا تحلیلگر شبکه، مشاور فنی مشغول به فعالیت هستند.
جهت کسب این مدرک هر داوطلب باید مجوعا 7 امتحان را پشت سر بگذارد:

پنج امتحان اصلی

از میان این پنج امتحان چهار تای آن مربوط به سیستم عامل:

Exam Number

Description

1

70 -210

Or

70-270

Installing, Configuring, and Administering Microsoft Windows 2000 Professional
Or
Installing, Configuring, and Administering Microsoft Windows XP Professional

2

70-215

Or

70-275

Installing, Configuring, and Administering Microsoft Windows 2000 Server
Or
Installing, Configuring, and Administering Microsoft .NET Server

3

70-216

Or

70-276

Implementing and Administering a Microsoft Windows 2000 Network Infrastructure
Or
Implementing and Administering a Microsoft .NET Server Network Infrastructure

4

70-217

Or

70-277

Implementing and Administering a Microsoft Windows 2000 Directory Services Infrastructure
Or
Implementing and Administering a Microsoft .NET Server Directory Services Infrastructure

و یکی مربوط به طراحی سیستم است که قابل انتخاب از میان چند امتحان میباشد:

از لیست زیر فقط نیاز به گذراندن یک امتحان است:

Exam Number

Description

70-219

Designing a Microsoft Windows 2000 Directory Services Infrastructure

70-220

Designing Security for a Microsoft Windows 2000 Network

70-221

Designing a Microsoft Windows 2000 Network Infrastructure

70-226

Designing Highly Available Web Solutions with Microsoft Windows 2000 Server Technologies

دو امتحان گزینشی

دو امتحان دیگر گرینشی از میان دیگر امتحانات مایکروسافت میباشند که در جدول زیر چند نمونه متداول آن آورده شده است:

Exam Number

Description

70-218

Managing a Microsoft Windows 2000 Network Environment

70-219

Designing a Microsoft Windows 2000 Directory Services Infrastructure

70-220

Designing Security for a Microsoft Windows 2000 Network

70-221

Designing a Microsoft Windows 2000 Network Infrastructure

70-222

Migrating from Microsoft Windows NT 4.0 to Microsoft Windows 2000

70-224

Installing, Configuring, and Administering Microsoft Exchange 2000 Server

70-227

Installing, Configuring, and Administering Microsoft Internet Security and Acceleration (ISA) Server 2000 Enterprise Edition

70-228

Installing, Configuring, and Administering Microsoft SQL Server 2000 Enterprise Edition

جهت دریافت اطلاعات کاملتر و لیست کاملتری از امتحانات موجود به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.microsoft.com/traincert/mcp/mcse/requirements.asp

توجه داشته باشید که نمیتوانید یک امتحان را بیش از یکبار انتخاب کنید و اگر امتحاناتی در لیستهای بالا مشترک هستند نمی توانید دو بار از آن استفاده کنید.

.



آشنایی با مدارک CISCO

همانطور که می‌دانید شرکت Cisco بعنوان بزرگترین و معتبرترین شرکت در زمینه ساخت، طراحی و اجرای شبکه‌های کامپیوتری و تجهیزات آن در جهان شناخته شده است . از این رو برای آشنائی بیشتر متخصصان شبکه با اصول طراحی و کار با تجهیزات، این شرکت اقدام به برگزاری دوره‌های متعددی در زمینه‌های مختلف شبکه نموده است. همچنین برای آگاهی از صحت و کار آزمودگی دانش آموختگان این دوره‌ها پس از گرفتن آزمون از آنها، به آنها مدرک بین‌المللی ارائه می‌نماید .
در کشور ما شرکتها و موسسات آموزشی متعددی نسبت به برگزاری این دوره ها اقدام نموده اند، ولی به علت اینکه شرکت سیسکو در آمریکا قرار دارد و ما هم تحت تحریم قرار داریم، لذا هیچگونه مدرکی از طرف این شرکت در داخل ایران صادر نمی گردد و دانش آموختگان بایستی پس از گذراندن این دوره‌ها به یک کشور دیگر ( معمولا شهر دبی ) رفته و در امتحانات آنجا شرکت نموده و مدرک را در آن کشور اخذ نمایند.
می‌توان گفت اولین مدرک رسمی که از سوی شرکت به دانش آموختگان ارائه می‌شود، مدرک CCNA است. هرچند توصیه می‌شود قبل از گزراندن این دوره بهتر است مدرک +Network یا ICND اخذ شود، ولی اجباری در گذراندن این مدارک نیست

- مدرک CCNA

CCNA مخفف کلمه Cisco Certified Network Associate است که به‌معنای مدرکی است که دارنده آن را شرکت سیسکو به‌عنوان همکار شبکه قبول دارد! این مدرک به کسانی تعلق می‌گیرد که پس از گذراندن آن توانائی نصب و راه اندازی و خطایابی صد Node در شبکه را داشته باشند. همچنین طی گذراندن این مدرک فرد مورد نظر با پروتکلهای پایه شبکه مثل IP - IPX - VLAN - GRP آشنائی پیدا می‌کنند ولی نه بطور اخص و حرفه‌ای.


- مدرک CCNP

CCNP مخفف عبارت Cisco Certified Network Professional است که معمولا افراد پس از گذراندن CCNA اقدام به گذراندن این دوره CCNP می‌کنند. تفاوت عمده این مدرک با CCNA این است که فرد پس از گذراندن این دوره توانائی شبکه‌بندی بین Nodeهای بیشتری ( از 100 نود تا 500 نود ) و افزوده شدن تعداد بیشتری پروتکلهای شبکه نظیر PPP ,PSTN , ddr,x25 , isl ,isdn ,frame realy , ip , igrp , ipx, apple talk , rip,ip rip , vlsm , bgp , 802.10 , ospf , igrp دارد.


- سایر مدارک سیسکو

CCDA :
یکی دیگر از مدارک سیسکو که در ایران کمتر به آن توجه شده است، مدرک CCDA یا Cicso Certified Design Associate است. این مدرک روی طراحی و مهندسی شبکه زوم نموده است.

CCDP :
مدرک CCDP یا Cicso Certified Design Professional یعنی طراح حرفه‌ای شبکه مورد تائید سیسکو.

CCIE :
بعد از گذراندن CCDP، شما می‌توانید مدرک CCIE را نیز اخذ کنید. تفاوت اخذ این مدرک با بقیه مدارک شرکت سیسکو در نحوه برگزاری آزمون آن می‌باشد، چون این مدرک بصورت عملی و در لابراتوار برگزار می‌ش




آشنائی با شبکه های بی سیم


مقدمه
نیاز روز افزون به پویایی کارها ، استفاده از تجهیزاتی مانند تلفن همراه ، پیجرها و ...
بواسطه وجود شبکه های بی سیم امکان پذیر شده است.
اگر کاربر یا شرکت یا برنامه کاربردی خواهان آن باشد که داده و اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت متحرک در هر لحظه در اختیار داشته باشند شبکه های بی سیم جواب مناسبی برای آنهاست.
این مقاله دربخش‌های مختلفی ارائه میشود، در بخش حاضر فقط به بیان کلیاتی در رابطه با شبکه‌های بی‌سیم و کابلی پرداخته شده، در بخش‌های بعدی به جزئیات بیشتری در رابطه با شبکه‌های بی‌سیم خواهیم پرداخت.

تشریح مقدماتی شبکه های بی سیم و کابلی
شبکه های محلی (LAN ) برای خانه و محیط کار می توانند به دو صورت کابلی (Wired ) یا بی سیم (Wireless ) طراحی گردند . درابتدا این شبکه ها به روش کابلی با استفاده از تکنولوژی Ethernet طراحی می شدند اما اکنون با روند رو به افزایش استفاده از شبکه های بی سیم با تکنولوژی Wi-Fi مواجه هستیم .
در شبکه های کابلی (که در حال حاضر بیشتر با توپولوژی ستاره ای بکار می روند ) بایستی از محل هر ایستگاه کاری تا دستگاه توزیع کننده (هاب یا سوئیچ ) به صورت مستقل کابل کشی صورت پذیرد(طول کابل ازنوع CAT5 نبایستی 100 متر بیشتر باشد در غیر اینصورت از فیبر نوری استفاده میگردد) که تجهیزات بکار رفته از دونوع غیر فعال (Passive ) مانند کابل ، پریز، داکت ، پچ پنل و.......... . و فعال (Active )مانند هاب ،سوئیچ ،روتر ، کارت شبکه و........... هستند .
موسسه مهندسی IEEE استانداردهای802.3u را برای Fast Ethernet و 802.3ab و802.3z را برای Gigabit Ethernet ( مربوط به کابلهای الکتریکی و نوری ) در نظر گرفته است.
شبکه های بی سیم نیز شامل دستگاه مرکزی (Access Point ) می باشد که هر ایستگاه کاری می تواند حداکثر تا فاصله 30 متر ی آن (بدون مانع ) قرار گیرد. شبکه های بی سیم (Wlan ) یکی از سه استاندارد ارتباطی Wi-Fi زیر را بکار می برند:
  • 802.11b که اولین استانداردی است که به صورت گسترده بکار رفته است .
  • 802.11a سریعتر اما گرانتر از 802.11b می باشد.
  • 802.11g جدیدترین استاندارد که شامل هر دو استاندارد قبلی بوده و از همه گرانتر میباشد.
هر دونوع شبکه های کابلی و بی سیم ادعای برتری بر دیگری را دارند اما انتخاب صحیح با در نظر گرفتن قابلیتهای آنها میسر می باشد.

عوامل مقایسه
در مقایسه شبکه های بی سیم و کابلی می تواند قابلیتهای زیر مورد بررسی قرار گیرد:
  • نصب و راه اندازی
  • هزینه
  • قابلیت اطمینان
  • کارائی
  • امنیت

نصب و راه اندازی
در شبکه های کابلی بدلیل آنکه به هر یک از ایستگاههای کاری بایستی از محل سویئچ مربوطه کابل کشیده شود با مسائلی همچون سوارخکاری ، داکت کشی ، نصب پریز و......... مواجه هستیم در ضمن اگر محل فیزیکی ایستگاه مورد نظر تغییر یابد بایستی که کابل کشی مجدد و .......صورت پذیرد
شبکه های بی سیم از امواج استفاده نموده و قابلیت تحرک بالائی را دارا هستند بنابراین تغییرات در محل فیزیکی ایستگاههای کاری به راحتی امکان پذیر می باشد برای راه اندازی آن کافیست که از روشهای زیر بهره برد:
  • Ad hoc که ارتباط مستقیم یا همتا به همتا (peer to peer ) تجهیزات را با یکدیگر میسر می سازد.
  • Infrastructure که باعث ارتباط تمامی تجهیزات با دستگاه مرکزی می شود.
بنابراین میتوان دریافت که نصب و را ه اندازی شبکه های کابلی یا تغییرات در آن بسیار مشکلتر نسبت به مورد مشابه یعنی شبکه های بی سیم است .

هزینه
تجهیزاتی همچون هاب ، سوئیچ یا کابل شبکه نسبت به مورد های مشابه در شبکه های بی سیم ارزانتر می باشد اما درنظر گرفتن هزینه های نصب و تغییرات احتمالی محیطی نیز قابل توجه است .
قابل به ذکر است که با رشد روز افزون شبکه های بی سیم ، قیمت آن نیز در حال کاهش است .

قابلیت اطمینان
تجهیزات کابلی بسیار قابل اعتماد میباشند که دلیل سرمایه گذاری سازندگان از حدود بیست سال گذشته نیز همین می باشد فقط بایستی در موقع نصب و یا جابجائی ، اتصالات با دقت کنترل شوند.
تجهیزات بی سیم همچون Broadband Router ها مشکلاتی مانند قطع شدن‌های پیاپی، تداخل امواج الکترومغناظیس، تداخل با شبکه‌های بی‌سیم مجاور و ... را داشته اند که روند رو به تکامل آن نسبت به گذشته(مانند 802.11g ) باعث بهبود در قابلیت اطمینان نیز داشته است .

کارائی
شبکه های کابلی دارای بالاترین کارائی هستند در ابتدا پهنای باند 10 Mbps سپس به پهنای باندهای بالاتر( 100 Mbps و 1000Mbps ) افزایش یافتند حتی در حال حاضر سوئیچهائی با پهنای باند 1Gbps نیز ارائه شده است .
شبکه های بی سیم با استاندارد 802.11b حداکثر پهنای باند 11Mbps و با 802.11a و 802.11g پهنای باند 54 Mbps را پشتیبانی می کنند حتی در تکنولوژیهای جدید این روند با قیمتی نسبتا بالاتر به 108Mbps نیز افزایش داده شده است علاوه بر این کارائی Wi-Fi نسبت به فاصله حساس می باشد یعنی حداکثر کارائی با افزایش فاصله نسبت به َAccess Point پایین خواهد آمد. این پهنای باند برای به اشتراک گذاشتن اینترنت یا فایلها کافی بوده اما برای برنامه هائی که نیاز به رد و بدل اطلاعات زیاد بین سرور و ایستگاهای کاری (Client to Server ) دارند کافی نیست .

امنیت
بدلیل اینکه در شبکه های کابلی که به اینترنت هم متصل هستند، وجود دیواره آتش از الزامات است و تجهیزاتی مانند هاب یا سوئیچ به تنهایی قادر به انجام وظایف دیواره آتش نمیباشند، بایستی در چنین شبکه هایی دیواره آتش مجزایی نصب شود.
تجهیزات شبکه های بی سیم مانند Broadband Routerها دیواره آتش بصورت نرم افزاری وجود داشته و تنها بایستی تنظیمات لازم صورت پذیرد. از سوی دیگر به دلیل اینکه در شبکه‌های بی‌سیم از هوا بعنوان رسانه انتقال استفاده میشود، بدون پیاده سازی تکنیک‌های خاصی مانند رمزنگاری، امنیت اطلاعات بطور کامل تامین نمی گردد استفاده از رمزنگاری WEP (Wired Equivalent Privacy ) باعث بالا رفتن امنیت در این تجهیزات گردیده است .


انتخاب صحیح کدام است؟
با توجه به بررسی و آنالیز مطالبی که مطالعه کردید بایستی تصمیم گرفت که در محیطی که اشتراک اطلاعات وجود دارد و نیاز به ارتباط احساس می شو د کدام یک از شبکه های بی سیم و کابلی مناسبتر به نظر می رسند .
جدول زیر خلاصه ای از معیارهای در نظر گرفته شده در این مقاله می باشد . بعنوان مثال اگر هزینه برای شما مهم بوده و نیاز به استفاده از حداکثر کارائی را دارید ولی پویائی برای شما مهم نمی باشد بهتر است از شبکه کابلی استفاده کنید.
بنابراین اگر هنوز در صدد تصمیم بین ایجاد یک شبکه کامپیوتری هستید جدول زیر انتخاب را برای شما ساده تر خواهد نمود.



نظرات 5 + ارسال نظر
yaser2011 شنبه 12 مرداد 1392 ساعت 14:29

salam webloge khobi dari

sks دوشنبه 31 تیر 1392 ساعت 22:18

مطلب جالبی بود.

ison281 جمعه 21 تیر 1392 ساعت 18:13

salam matalebe bahali bod dastet dard nakone . bad inke internet mahvarei ke neveshti jorm nis mage

محمد شمسی چهارشنبه 19 تیر 1392 ساعت 19:55

سلام جالب بود

Blacksun چهارشنبه 19 تیر 1392 ساعت 19:52

Vaay polesh cheghadre in internet mahvarei ?

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.